با ورق گالوانیزه بیشتر آشنا شوید

جمعه 21 خرداد 1400
2:23
آهن یکتا

ورق گالوانیزه چیست ؟

معمولا فولاد و آهن، از عناصری هستند که دچار خوردگی، زنگ‌زدن و در نهایت تضعیف و فروریختن می‌شوند. امروزه راه‌های مختلفی برای محافظت از سازه‌های فولادی در این مشکل وجود دارند. فولاد گالوانیزه یکی از همین روش‌ها و اغلب بهترین روش برای اکثر سازه‌های فولادی محسوب می‌شود.

آهنی که روی آن فلز روی آغشته شده باشد ورق گالوانیزه گفته می شود و به این فرآیند، گالوانیزه گویند. میزان پوشش روی بر روی ورق بر اساس جرم فلز روی آن ها متفاوت است در محدوده 100 الی 350 گرم بر متر مربع قرار دارد. . ورق گالوانیزه به دو صورت رول فرم و فابریک تولید می شود. ورق رول گالوانیزه دارای ضخامت گوناگون است که از ضخامت 18/0 میل الی 6 میل با دو عرض 100 سانتی متر و 125 سانتی متر در بازار موجود می باشد. همچنین ورق فابریک گالوانیزه با اندازه های 2000*1000 میلی متر و 2500*1250 میلی متر تولید می شود. وزن هر ورق رول گالوانیزه با توجه به عرض و ضخامت آن حدود 5 الی 7 تن می باشد.


حفاظت از ورق گالوانیزه به روش عملیات شیمیایی غیر فعال سازی، روغن کاری و یا هر دو روش انجام می شود. در روش عملیات شیمیایی کروماته استفاده می شود که این امر از ایجاد شوره سفید جلوگیری میکند.

مزیت های ورق گالوانیزه چیست؟

  • هزینه کمتردر انجام عمل گالوانیزینگ
  • کاهش هزینه برای نگهداری به دلیل عدم خوردگی و زنگ زدگی
  • افزایش طول عمر تا حدود20 الی 30 سال
  • اعتبار بیشتر با توجه به استاندارد ها در خصوص گالوانیزینگ ورق های فولادی
  • دوام بیشتر در برابر اصطحکاک ، خوردگی و صدمات محیطی و خورندگی
  • کنترل راحت پوشش گالوانیزه به وسیله چشم
  • محافظت کامل توسط پوشش گالوانیزه

عمر مفید ورق گالوانیزه چقدر است؟

زمان زیادی طول می‌کشد تا ورق گالوانیزه از بین برود یا زنگ بزند. همان‌طور که در بالا اشاره نیز کردیم، عمر مفید این ورق بین ۲۰ تا ۳۰ سال است؛ ولی اگر خشک و دور از باران باشد (با هر روشی که تولید می‌شود)، می‌تواند برای همیشه سالم بماند. فولاد گالوانیزه‌ای که برای استفاده طولانی مدت در فضای باز در نظر گرفته شده است باید از جنس فولاد گالوانیزه گرم (یا همان حمام مذاب فولاد با فلز روی) باشد که معمولا در محیط‌های مختلف تا حدود ۷۰ سال دوام می‌آورد.

البته می‌توان از رنگ کردن برای محافظت بیشتر ورق در محیط‌هایی که میزان زنگ‌ زدن عناصر در آن‌ها بسیار بالاست یا به اصطلاح بسیار خورنده هستند، برای افزایش طول عمر فولاد گالوانیزه استفاده کرد. البته باید دقت کنید که قبل از رنگ‌آمیزی حتما سطح آن تمیز، خشک و عاری از هرگونه آلودگی، از جمله نمک روی و هرگونه محلول کرومات باشد. این کار را می‌ توان با استفاده از یک دستگاه شوینده و تهویه فلزی انجام داد.

مشخصات فولاد گالوانیزه

  • پوشش روی مانع از رسیدن مواد خورنده به فولاد زیرین یا آهن می‌شود، از خوردگی فلزات جلوگیری کرده و مقاومت فولاد پوشش داده شده عمیقا افزایش می‌یاید.
  • یک پوشش گالوانیزه می‌تواند بیشتر از ۷۰ سال بدون تعمیر و نگه‌داری دوام بیاورد.
  • روی تنها ماده‌ای است که همچین قابلیتی را به فلز زیرین می‌دهد.
  • فولاد گالوانیزه جایگزین مناسبی برای فولاد ضدزنگ است.
  • اگر پوشش روی خراشیده شده و آسیب ببیند، همچنان از فولاد زیرین محافظت شده و زنگ نمی‌ زند

نحوه تشخیص ورق گالوانیزه

بسیاری از افراد در هنگام خرید ورق گالوانیزه با چالش هایی مواجه می شوند چرا که قادر به تشخیص و اورجینال بودن آن نیستند. به طور کلی ورق های گالوانیزه دارای سطحی براق، صیقل و شفافیتی فوق العاده برخودارند. همچنین، پوشش ورق های گالوانیزه در محدوده 10 الی 275 میلی متر بوده و دارای ضخامتی معادل بین 0.18 الی 6 میلیمتر هستند. ورق گالوانیزه به سه دسته ورق گالوانیزه گل درشت، ورق گالوانیزه گل ریزه و ورق گالوانیزه بدون گل تقسیم شده و هرکدام کاربرد های مختلفی دارند. از دیگر روش های تشخیص ورق گالوانیزه میتوان به لیز بودن سطح آن اشاره کرد.

مصارف و کاربردهای ورق گالوانیزه

موارد مصرف ورق گالوانیزه در صنعت بسیار گسترده است. از لوازم خانگی و صنایع برق و الکترونیک گرفته تا خودروسازی و ساختمان های صنعتی و تجهیزات ترافیکی. جایگاه های مشخصی از موارد گفته شده برای سالهای متمادی به وسیله ی ورق های گالوانیزه تسخیر شده است. برای مثال در ساخت لوازم خانگی مثل یخچال فریزر، کولر، کانال تهویه منزل که همگی محیطی مرطوب و خورنده دارند. در صنایع برق برای کاندوئیت های سیم کشی ، در صنایع الکترونیک برای تهیه قطعات پوششی، در صنایع خودرو برای درب قطعات، و ساختمان های صنعتی برای ساخت ساندویچ پانل ها و در تجهیزات ترافیکی برای ساخت گاردریل به کار می رود. اگر برای مصارف قیمت ورق گالوانیزه لیستی خلاصه تهیه کنیم می توان به لیست زیر اشاره نمود:

  • صنـــعت ساخت لــوازم خـانگی
  • برق، الکترونیک و کامپیوتر
  • ساخت سیلوهای گـالوانیزه
  • سـاختمان های صنــعتی
  • ساختمـان سازی
  • صنایع خودرو
  • راه سازی

در خصوص مورد سوم نیز می توان گفت سیلوها یا انبارهای ذخیره مواد غذایی انسان و دام در دو نوع بتنی و فلزی ساخته می شوند که نوع فلزی آن از ورق های گالوانیزه شکل داده شده به روش رول فرمینگ تهیه می گردند. تصویر شماره 6 را مشاهده کنید. ساخت سیلوهای فلزی مزایای خاص خود را دارد. از جمله هزینه کم برای ساخت، طول عمر زیاد، سهولت تعمیر و جایگزینی، امکان ایجاد دوران برای کنترل دما و اضافه کردن سیستم های تهویه و هوادهی و سهولت نظافت و امکان جداسازی کندوها

کارخانجات مهم تولید کننده ورق گالوانیزه ایران

شرکت فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه که فعالیت خود را در زمینه تولید انواع ورق فولادی در ضخامت های بالاتر از 0.18 میلیمتر گسترده است، ورق فولادی گالوانیزه را از طریق فرآیند گالوانیزه گرم تولید می نماید. ضخامت ورق گالوانیزه فولاد مبارکه بین 0.25 تا 2 میلیمتر متغییر است. عرض این ورق ها 75 تا 150 سانتیمتر می باشد. کلاف ورق گالوانیزه شرکت فولاد مبارکه وزنی بین 2 تا 3 تن داشته و کیفت ظاهری سطح ورق های تولیدی آن نیز در نوع معمولی و بهبود یافته می باشد. اطلاعات دقیق تر در مورد کارخانه فولاد مبارکه را می توان در دانشنامه ورق سیاه این سایت نیز مشاهده نمود. شرکت فولاد مبارکه مجهز به آزمایشگاه کنترل کیفیت تولید بوده و در خصوص آزمایش بر روی انواع ورق خدمات نیز ارائه می دهد.

شرکت امیرکبیر کاشان

شرکت امیرکبیر کاشان در سال 1374 تولید ورق گالوانیزه خود را به روش غوطه وری آغاز نمود. بهره برداری از خط تولید این شرکت سه سال به طول انجامید. تنوع ورق گالوانیزه امیرکبیر کاشان بسیار بالا می باشد. کیفیت سخت دارای انعطاف پذیری پایین و استحکام بالا باعث شده است تا از ورق تولید شده توسط شرکت امیرکبیر کاشان در ساخت پروفیل و پوشش سقف استفاده بیشتری صورت گیرد. مشخصات ورق تولیدی شرکت امیرکبیر کاشان به شرح ذیل می باشد:

  • صخامت کلاف گالوانیزه تولیدی در دامنه 0.25 تا 1.5 میلیمتر
  • ضخامت شیت های این شرکت در دامنه 0.25 تا 1.2 میلیمتر
  • ضخامت ورق فرم دار در دامنه 0.4 الی 0.8 میلیمتر

همچنین امیر کبیر کاشان در راستای تامین ورق فولادی مصرفی مرغوب و تعیین کیفیت دارای آزمایشگاه هایی برای آزمون های شیمیایی، آزمون های مکانیکی و متالورژیکی می باشد.

ورق سیاه چیست و چه مزایا و معایبی دارد ؟

شرکت هفت الماس قزوین

شرکت هفت الماس قزوین که در سال تاسیس گردید و در تولیدات خود ورق های متنوع فولادی از جمله ورق گالوانیزه را جای داد. این شرکت تولید ورق گالوانیزه را گسترش داده و تا جایی پیش رفت که در حال حاضر در حدود 20 الی 40 درصد میزان تولید داخلی خود را به صادرات اختصاص داده است . ضخامت ورق های گالوانیزه تولیدی این کارخانه از 0.3 تا 2 میلیمتر بوده و عرض آن همانند ورق های روغنی 1 الی 1.25 متر می باشد. در حال حاضر ورق های تولیدی کارخانه هفت الماس قزوین از با کیفیت ترین ورق های تولیدی در کشورمان می باشد. هفت الماس ورق گالوانیزه خود را در حالت های رول و شیت ارائه می دهد.

شرکت صنایع ورق های پوشش دار تاراز چهارمحال

شرکت تاراز در سال 87 در شهرک صنعتی شهرکرد به عنوان نخستین تولید کننده ورق گالوالوم در کشور تاسیس گردید. ظرفیت اسمی این شرکت بر اساس آمار منتشر شده 330000 تن می باشد.از دیگر شرکت های تولید کننده ورق گالوانیزه می توان به شرکت های خودرو چهارمحال، سمنان و روی اندود کاوه اشاره نمود.


[ بازدید : 28 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به آهن یکتا است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]