شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

آهن یکتا

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

در زمان رکود بازار آهن چه باید کرد؟

آهن برای تولید فولاد و طیف وسیعی از محصولات دیگر که شامل استفاده از انواع مختلف آهن به عنوان یک عنصر اساسی است، ضروری می باشد. تغییرات در قیمت آهن خام می‌تواند اثری موج‌دار در کل اقتصاد داشته باشد. همچنین ممکن است بر همه چیز از قیمت مصالح ساختمانی نظیر قیمت تیرآهن، قیمت میلگرد، قیمت ورق گالوانیزه و ... گرفته تا خودرو و کالاهای مصرفی تأثیر بگذارد. مانند بسیاری از کالاها، قیمت آهن خام تا حد زیادی توسط عرضه و تقاضا برای این ماده تعیین می شود.


عوامل دیگری که بر قیمت آهن خام تأثیر می گذارد عبارت‌اند از مسائل سیاسی، تعرفه ها و مالیات ها یا تغییرات مصنوعی ناشی از فعالیت های دلالان و نیروهای مشابه در بازار. به همین دلیل، کسب‌وکارهایی که به صنعت آهن متکی هستند، اغلب به این تغییرات قیمت توجه می‌کنند. زیرا این تغییرات بر سطح درآمدی که کسب‌وکارها می‌توانند انتظار داشته باشند نیز تأثیر خواهد گذاشت. در این مقاله به موضوع رکود در بازار آهن خواهیم پرداخت. همچنین پیشنهاداتی را در پاسخ به این سؤال که در زمان رکود بازار آهن چه باید کرد، ارائه خواهیم کرد.

تأثیر تقاضا در رکود بازار آهن

یکی از مؤلفه های کلیدی که تأثیر مستقیمی بر قیمت آهن دارد، میزان تقاضا می باشد. در واقع تقاضا برای آهن و محصولات مرتبط یکی از عوامل اصلی مؤثر بر قیمت آهن خام است. هنگامی که تقاضای خرید قطعات آهنی و فولادی بالا باشد، قیمت ها افزایش می یابد. در حالی که بازه های زمانی با تقاضای کم به طور کلی منجر به کاهش قیمت این کالاها می شود. به عنوان مثال، رونق ساخت و ساز در آسیا در اواخر قرن 20 و اوایل قرن 21 باعث شد که قیمت فولاد و آهن خام به طور چشمگیری افزایش یابد. همانطور که می دانید با کاهش فعالیت های عمرانی و ساختمانی، تقاضا برای آهن خام کاهش می یابد. این اتفاق قطعاً منجر به کاهش قیمت این کالا خواهد شد.

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند به افزایش یا کاهش تقاضای آهن در سطح ملی و حتی جهانی کمک کند. از جمله این عوامل می توانیم به وضعیت اقتصاد در سطح کشور یا در سطح جهانی اشاره کنیم. تغییر وضعیت اقتصاد، اغلب در تغییرات تقاضا برای محصولات و فرآورده های ساخته شده از آهن و فولاد رخ می دهد. به عنوان مثال، اگر ساخت و ساز ساختمان در یک جامعه به دلیل مواجه شدن با دوره رکود، کاهش یابد، به این معنی است که شرکت های تولیدکننده کالاهای فولادی مورد استفاده در ساخت و ساز، باید عملیات تولید و ارائه محصولات خود را کاهش دهند. در نتیجه، آنها آهن کمتری خرید خواهند کرد. بر اساس این روند، تأمین کنندگان نیز برای فروش محصولات خود، به کاهش قیمت آهن روی می آورند.

عرضه؛ عامل مهم در تعیین قیمت آهن

عرضه؛ عامل مهم در تعیین قیمت آهن

از پارامترهایی که تأثیر فوق العاده ای بر قیمت آهن خام دارد، عرضه می باشد. در شرایطی که عرضه قطعات آهن از تقاضای آن کمتر باشد، خریداران این محصولات برای تأمین کالاهای مورد نیاز خود حاضرند هزینه بیشتری را بپردازند. چراکه آن ها می خواهند عملیات صنعتی یا عمرانی خود را پیش برده و سفارشات مشتریان خود را به موقع تکمیل کرده و تحویل نمایند. به همین صورت روند معکوسی در هنگامی که عرضه از تقاضا بیشتر باشد رخ می دهد. در واقع در شرایط بالا بودن نسبت عرضه به تقاضا، تولیدکنندگان فرآورده های آهنی، قیمت آهن را پایین خواهند آورد تا از این طریق خریداران را تشویق به خرید کالاهای تولید شده خود کنند. همچنین کمبود سنگ آهن ممکن است عرضه را محدود کند و منجر به افزایش شدید قیمت آهن شود. تغییرات در فناوری همچنین می تواند بر عرضه آهن و در نتیجه قیمت آن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، معرفی یک فناوری جدید استخراج که استخراج و فرآوری سنگ آهن را آسان‌تر می‌کند، عموماً منجر به عرضه بیشتر و قیمت‌های پایین‌تر می‌شود. بهبود مهارت های نیروی کار و کارکنان در این صنعت نیز ممکن است به بهبود عرضه و کاهش قیمت آهن خام کمک کند. هر بلای طبیعی که استخراج یا یافتن سنگ آهن را دشوارتر می کند، معمولاً باعث افزایش قیمت ها می شود.

تأثیر سیاست بر قیمت آهن

تغییرات در صحنه سیاسی و شرایط روابط بین الملل در عرصه دیپلماسی کشور نیز می تواند عاملی مهم در تأثیر بر قیمت آهن باشد. مقررات و پروتکل های تجاری که برخی دولت ها تصویب می کنند، به طور مستقیم بر قدرت واردات یا صادرات انواع سنگ های معدنی نظیر سنگ آهن مؤثر خواهد بود. در شرایط اعمال دستورالعمل های سخت و دست و پاگیر، سرمایه گذاران، صرف زمان و انرژی و تلاش برای خرید محصولات و قطعات آهنی را به صرفه ندانسته و به این ترتیب قیمت آهن دستخوش تغییراتی در سطح ملی خواهد شد.

تعرفه ها و مالیات ها؛ عاملی مؤثر در کاهش یا افزایش قیمت محصولات آهنی

عوامل قانونی مانند قوانین بین المللی، تعرفه ها یا مالیات ها نیز می توانند بر قیمت آهن خام تأثیر بگذارند. کشورهایی که تعرفه های وارداتی یا صادراتی بالایی تعیین می کنند یا کالاهایی مانند آهن خام می توانند باعث افزایش قیمت این کالا شوند، حتی زمانی که عرضه نسبتاً بالا باشد. محدودیت های قانونی در مقادیر صادرات یا واردات نیز می تواند موجب افزایش قیمت آهن خام شود.

رکود جهانی بازار آهن

رکود جهانی بازار آهن

برخی عوامل نظیر کاهش عرضه سنگ آهن توسط تولیدکنندگان اصلی در جهان همچون چین و نیز موقعیت های خاص که بر سراسر جهان حاکم می شود، نظیر شرایطی که پس از همه گیری ویروس کرونا شاهد آن بودیم و همچنین بروز اختلافات و جنگ بین کشورها نظیر جنگ اخیر روسیه و اوکراین و ... همگی می توانند موجب رکود جهانی بازار بسیاری از کالاها همچون آهن شوند. در چنین شرایطی صنایع و اقتصاد در سطح گسترده ای از کشورها رو به رکود می رود. همچنین باقی کشورها نیز از آن متأثر خواهند شد. در این مواقع گاهی بازار با افزایش ناگهانی قیمت آهن و گاهی بلافاصله با کاهش قیمت آن مواجه می شود و شرکت های معامله گر در این حوزه می توانند متحمل زیان های بسیاری شوند. به طور کلی در بازاری که به دلایل شرایط خاص ملی یا جهانی در بازه ای دچار نوسانات شدید می شود، نباید بدون آگاهی از تجزیه و تحلیل صحیح و اصولی بازار وارد معاملات پر ریسک شد.

کیفیت و نقش بسزای آن در قیمت آهن

کیفیت، همچنین در قیمت آهن و فرآورده های آهنی که یک تأمین کننده خاص می تواند سفارش دهد نقش دارد. اگر یک محصول آهن احتمالاً به دلیل آلودگی با کیفیت پایین تری در نظر گرفته شود، رقابت با سایر مشاغل دارای شهرت برای تهیه محصولات با کیفیت بالاتر، بسیار دشوار خواهد بود. در نتیجه، آن تأمین‌کننده مجبور است قیمت‌ها را کاهش دهد تا بتواند محصولات آهنی خود را بفروشد، حتی اگر تقاضای مناسبی در بازار وجود داشته باشد.

قیمت گذاری آهن و تأثیر آن در ناهماهنگی ها و نابسامانی های بازار

قیمت گذاری فرآورده های آهنی بر اساس مؤلفه های مختلفی صورت می گیرد. علاوه بر نوع فرآورده، کیفیت، ابعاد، تعداد و برند تولیدکننده و ...، عدم عرضه کافی محصولات توسط برخی تولیدکنندگان نیز می تواند در قیمت گذاری نهایی مؤثر باشد. در واقع در برخی موارد در بازار آهن آلات شاهد عدم آزادسازی فرآورده های آهن توسط عرضه کننده هستیم. این مسئله خود می تواند موجب افزایش قیمت آهن شود. به طور مثال قیمت میلگرد از انواع مختلف نظیر آجدار و ...، قیمت ورق گالوانیزه و دیگر فرآورده های فولادی به طور مستقیم متأثر از میزان آزادسازی محصولات خواهد داشت. گاهی اوقات قیمت گذاری های ناصحیح کالاهای بورسی سبب کاهش آزادسازی قطعات آهنی و فولادی توسط تولیدکنندگان می شود. علاوه بر موارد فوق، عدم نظارت صحیح بر این بازار توسط نهادهای نظارتی مسئول نیز سبب بروز ناهماهنگی ها و نابسامانی ها در بازار عرضه و فروش آهن آلات خواهد شد. برای حل این نابسامانی ها می توان راهکارهای مناسبی را برای قیمت گذاری کالاهای بورسی و تصحیحات به جا و به موقعی را برای برخی ساز و کارهای بورسی در پیش گرفت.

هنگام رکود بازار آهن چه باید کرد؟

هنگام رکود بازار آهن چه باید کرد؟

به طور معمول، هیچ عاملی تنها دلیل قیمت فعلی آهن نیست. در بیشتر موارد، رویدادها و روندهای متعدد درجاتی از نفوذ را اعمال می‌کنند، یا قیمت را بالا می‌برند یا باعث می‌شوند که برای مدتی افت کند. توجه دقیق به عوامل زمینه‌ای و ارزیابی مدت زمان مرتبط بودن آنها، در برنامه‌ریزی زمان و میزان خرید آهن در هر مقطع زمانی مفید است. مانند بسیاری از مواد خام دیگر مانند شکر و نمک، آهن نیز نوعی کالا محسوب می شود. این بدان معناست که سهام این کالا مانند سهام و سایر ابزارهای سرمایه گذاری در بازار کالا معامله می شود. سفته بازان و سرمایه گذاران می توانند از طریق استراتژی های خرید خاصی بر قیمت های جهانی تأثیر بگذارند و بازار را دستکاری کنند. این نوع دستکاری های قیمت، لزوماً ارزش واقعی این کالاها را منعکس نمی کنند و اغلب کوتاه مدت هستند.

پیشنهادات کاربردی هنگام رکود در بازار آهن

از جمله پیشنهاداتی که در رابطه با اقدامات و تصمیمات هوشمندانه به هنگام رکود بازار آهن مطرح می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد: چنانچه در بورس خصوصاً بورس آهن آلات فعالیت می کنید، توصیه می شود که در شرایط رکود بازار آهن، ده الی بیست درصد از سبد دارایی های خود را به دارایی های امن و بیست الی سی درصد را هم به دارایی های غیرمنقول اختصاص دهید. بهتر است در این شرایط به جای برنامه ریزی بر روی فعالیت های بلند مدت، بر روی برنامه های کوتاه مدت تمرکز کنید. خوب است که سهم کالایی در سبد دارایی خود را کاهش داده و به نوعی بر روی خط نوسان حرکت کنید. همچنین کاهش اعتبار مشتریان به نصف نیز از دیگر پیشنهادات در این حوزه است. به طور کلی بهتر است پول نقد را در بازاری که تشنه پول نقد است، حفظ کنید.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت آهن آلات

عوامل موثر بر قیمت فولاد

بازار آهن و فولاد از مهم بازار های داخلی کشورعزیزمان است و دست خوش تغییرات زیادی میباشد. نوسانات نرخ ارز از اولین عوامل تاثیر گذار بر قیمت آهن آلات میباشد.
افزایش و کاهش قیمت سنگ آهن از دیگر عوامل موثر بر قیمت فولاد میباشد و حتی هزینه حمل و نقل در قیمت آهن آلات تاثیر گذار میباشد.
همچنین حوادث سیاسی از جمله تحریم ها نیز در هر دوره مشکلاتی در بازار فولاد ایجاد میکنند.
عرضه و تقاضای فولاد و ناهماهنگی های مربوط به کمبود و یا مازاد تولید موجب بی ثباتی بازار آهن آلات میشود. بهترین راهکار برای نگه داشتن بازار فولاد در یک خط، کنترل همه جانبه بازار میباشد و چنان که صورت نگیرد موجب سردرگمی خریداران و مصرف کنندگان در بازار آهن خواهد بود

یکی از شرکت های بزرگ در ارائه انواع مقاطع فولادی شرکت آهن استیل یکتا میباشد و با توجه به تعامل زیادی که با تولید کنندگان بزرگ کشور و کارخانه های مادر دارد، توانسته بهترین قیمت هارا ارائه کند تا مشتریان بتوانند هنگام خرید بهترین تصمیم گیری را داشته باشند.

قیمت جهانی آهن

یکی از اصلی ترین دلایل که بر نوسانات قیمت آهن آلات تاثیر دارد قیمت جهانی آهن میباشد، تاثیر مستقیم روی نوسانات قیمت مقاطع فولادی را میتوان قطعا بالا و پایین شدن قیمت آهن در بازارهای جهانی آهن آلات دانست
بین نوسانات قیمت نفت و قیمت جهانی آهن همبستگی هایی وجود دارد اما این همبستگی را باید با فاکتورهای دیگر بسته به شرایط روز در نظر گرفت.

قیمت ارز

قیمت روز ارز این روز ها بر تمامی محصولات تاثیر گذار است، کمتر محصولاتی یافت میشوند که قیمتشان متاثر از قیمت روز ارز نباشد. این قانون در بازار آهن آلات صدق میکند.
ایران کشوری است که تاثیر زیادی از نوسانات قیمت ارز میگیرد، چرا که بیشترین تقاضای خود را با تولیدات داخلی پاسخ می دهد، اما تجهیزات تولید تقریبا به طور کامل وارد میشوند. کشور هایی که در حوزه فولاد مصرف کننده محسوب میشوند و واردات راه تامین نیاز های آنها میباشد، میتوان تاثیرات قیمت ارز را مشاهده نمود.

عرضه و تقاضای فولاد در بازار جهانی

در یک بازار آزاد عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت محصول است اما در دنیای واقعی بازاری کاملا آزاد نداریم. عرضه و تقاضا اصلی ترین مواردی هستند که میتوان نوسانات قیمت ارز را توجیه کند چرا که در بازارهای جهانی فولاد، دولت مرکزی قدرتمندی وجود ندارد.
ظرفیت تولید کشورهای مختلف عددی قابل پیشبینی است. دلایلی مثل جنگ های نظامی عرضه فولاد را با کاهش مواجه میکند و یا در برخی از شرایط مثل بازسازی پس از جنگ تقاضا برای فولاد افزایش میابد.
در نظر بگیرید در یک منطقه به دلایل متفاوت قیمت مسکن با افزایش رو به رو شود و ورود به بازار مسکن با رشد چشمگیری مواجه شود سپس محصولات فولادی وابسطه به این تقاضا با افزایش قیمت مواجه میشود، این موضوع موجب افزایش کارخانه های تولید کننده میشود و در بلد مدت قیمت این مقاطع دوباره کاهش میابد.

کارخانه های تولید کننده

بزرگی بازار فولاد، سرمایه گذاران صنعتی را جذب میکند و به این دلیل کارخانه های زیادی در تولید مقاطع فولادی نقش ایفا میکنند که سبب ایجاد رقابت میشود و از این رو رقابت شکل گرفته موجب تقویت ارزش برند میشود. هر شرکتی که کیفیت بهتری نسبت به قیمت و خدمات و ... ارئه کند مشتریان بیشتری را جلب، و قدرت بیشتری در بازار فولاد خواهد داشت و از این رو تنوع قیمت در یک مقطع فولادی واحد، در بازار زیاد میشود.

قیمت مواد خام و اولیه تولید آهن

چین به عنوان بزرگترین وارد کننده سنگ آهن و بزرگترین تولید کننده مواد خام فولادی شناخته شده است. قیمت مواد اولیه پایه مانند نیکل و کروم و قیمت مواد اولیه اصلی مانند سنگ آهن و قراضه مهمترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت نهایی آهن میباشند.

قیمت ضایعات آهن

آهن قراضه بخشی از مواد اولیه برای تولید شمش و مقاطع فولاد است و بنابراین کاهش یا افزایش قیمت آن بر قیمت نهایی محصولات تاثیرگذار است. به صورت کلی، محصولات فولادی از مواد اولیه شمش، ورق و اسلب تولید می‌شوند. افزایش قیمت شمش بر نرخ سایر محصولات فولادی تاثیرگذار خواهد بود و روند صعودی قیمت مواد اولیه به سایر کالاهای تولیدی این بازار سرایت پیدا خواهد کرد.

قیمت نفت

نفت به عنوان عنصری حیاتی در واحدهای تولیدی محصولات فولادی در جهان محسوب میشود، از آنجایی که حدود 15 درصد قیمت محصولات فولادی مربوط به واحد های تولیدی است، پس میتوان نتیجه گرفت که یکی از عوامل موثر بر قیمت محصولات فولادی مانند: قیمت میلگرد، لوله، پروفیل و انواع ورق های فولادی، قیمت نفت است. قیمت نفت میتواند مانند شمشیری دو لبه عمل کند که افزایش قیمت آن باعث رشد اقتصادی کشورهای تولید کننده و کاهش قیمت آن موجب رشد اقتصادی کشورهای مصرف کننده شود.

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل با قیمت نفت و انرژی رابطه مستقیم دارد، با توجه به حجم گسترده صادرات جهانی و جا به جایی میلیون ها تن مواد اولیه و نهایی، حمل و نقل از عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن آلات میباشد. حجم مواد اولیه تولید فولاد 3، 4 برابر حجم محصول نهایی میباشد و هزینه حمل و نقل آنها تاثیر گذار است.

تورم جهانی

از مهمترین معضلات اقتصادی کشور های در حال توسعه تورم یا توالی رشد کلی قیمت ها میباشد. چین به تنهایی تولید 30 درصد از 60 درصد فولاد جهان که کشورهای در حال توسعه تولید میکنند را بر عهده دارد. دلایلی مانند کاهش هزینه تولید و نیروی کار ارزان و ... موجب شده کشورهای توسعه یافته کارخانه های تولید فولاد خود را به کشور های در حال توسعه انتقال دهند. یکی از دلایل مهم که موجب این امر شده تاثیر تورم در این کشورها میباشد که قیمت آهن به طور مستقیم تحت تاثیر تورم در کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است. سیاست های داخلی این کشورها بر قیمت آهن آلات در داخل کشور تاثیر گذار است. اگر سیاست های اقتصادی موجب پایین آمدن ارزش ارز ملی در مقابل ارز های بین المللی شود، این امر باعث میشود خریداران فولاد برای تقاضای خود مبلغ بیشتری پرداخت کنند.

رشد اقتصادی و بودجه کشور

فولاد محصولی پایه برای عمران کشور است و بودجه کشور از تعیین کننده های اصلی قیمت فولاد است زیرا میزان هزینه سالیانه به منظور توسعه و رشد کشور نشانه خوبی برای پیشبینی قیمت فولاد است. بودجه عمرانی سالیانه، تعیین کننده میزان مصرف فولاد در بخش توسعه کشور است و بودجه عمرانی کشور، تقاضای دولتی را بالا برده و درصورت ثابت ماندن تولید باعث افزایش رقابت و صعود پایه های قیمت فولاد می‌شود.

آب مایه حیات فولاد

آب به عنوان اصلی‌ترین خنک کننده در فرایند تبدیل آهن اسفنجی به فولاد بسیار مهم است. شرایط آبی کشور در ۵ سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است. وضعیت آب در مناطقی که کارخانجات تولید کننده فولاد قرار دارند نیز بسیار حیاتی است. وضعیت آب می‌تواند به تغییر در توان تولید فولاد و درنتیجه میزان عرضه آن منجر شود. در این بین هزینه انرژی نیز نباید فراموش شود. انرژی پایه اساسی تولید است. هرچه تولیدکننده هزینه بیشتری برای آن مجبور به پرداخت باشد قیمت نهایی نیز بالاتر خواهد رفت.

کرونا و فولاد

شاید جدیدترین بازیگر تعیین کننده قیمت را البته نه فقط در فولاد می‌توان کرونا دانست. این بیماری با کاهش تولید چین به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان و همچنین کاهش مصرف در این کشور ۱.۵ میلیاردی تاثیر دو سویه‌ای بر قیمت گذاشت. از طرفی بسته شدن مرزهای کشورهای بسیاری برای جلوگیری از شیوه بیشتر این بیماری قاعده مبادلات جهانی و در نتیجه قیمت را بهم ریخت. از بسته شدن مرز ایران با کشورهای همسایه چند ماه می‌گذرد و بازار عراق و ترکیه عملا از دسترس خارج شده است. همه این عوامل در کنار تاثیرات داخلی کرونا عامل موثری بر قیمت فولاد است.

دلار و ارزش پول ملی

ریال به عنوان پول ملی ایران با ارزش گذاری نسبت به دلار مانند دیگر ارزهای جهانی مانند یورو مقایسه می‌شود. هرچه ارزش ریال نسبت به دلار کاهش یابد باید منتظر افزایش قیمت ها بود. فرصت آربیتراژ ایجاد شده بر اثر این اختلاف قیمت، و توجیه صادرات نسبت به فروش داخل باعث می‌شود بهای فولاد در داخل بالا رود.

دلار و واردات

واردات محصولات پایه ای تولید فولاد مانند آهن اسفنجی یا قراضه آهن بر اساس دلار صورت می‌گیرد. با افزایش هزینه واردات این محصولات و بالا رفتن هزینه تولید فولاد، قیمت شمش فولادی و بالطبع مقاطع فولادی ساخته شده از آن افزایش پیدا خواهند کرد.

اثرات روانی دلار

تجربه ثابت کرده است تغییرات قیمت دلار و پیش بینی افراد نسبت کاهش یا افزایش قیمت‌ها آن ها را به صورت روانی وادار به واکنش می‌کند. دست نگه داشتن برای تکمیل خرید نهایی و یا هجوم بی‌رویه به بازار و افزایش هیجانی تقاضا باعث تغییر قیمت ها حتی قبل از تاثیرات قبلی می‌شود.

نیاز به صنایع وابسته

افزایش قیمت آهن آلات می‌تواند مرتبط با صنایع مورد استفاده باشد. به عنوان مثال اگر صنایع خودروسازی، بسته بندی و دیگر صنایع با قدرت بیشتری فعالیت داشته باشند، در نتیجه میزان تقاضا افزایش پیدا خواهد کرد.

عواملی که بر قیمت آهن آلات تاثیر گذارند

به صورت کلی عبارتند از:

  • قیمت جهانی آهن
  • قیمت جهانی سنگ آهن
  • تورم جهانی
  • قیمت ارز
  • دلار و ارزش پول ملی
  • دلار و واردات
  • اثرات روانی دلار
  • قیمت نفت
  • رشد اقتصادی و بودجه کشور
  • کارخانه های تولید کننده
  • صنایع وابسته
  • مواد اولیه و آلیاژ مورد استفاده
  • تولید، عرضه و تقاضا
  • بورس کالا
  • نوسانات مسکن
  • حمل و نقل
  • قیمت ضایعات
  • چشم انداز آینده
  • آب مایع حیات فولاد
  • کرونا

مزایا و معایب خرید آنلاین آهن

خرید آهن به صورت آنلاین

امروزه خرید آنلاین در بین عموم مردم جایگاه خود را محکم کرده است تا جایی که دیگر خیلی‌ها خرید اینترنتی را به خرید سنتی ترجیح می‌دهند. علت اصلی آن هم صرفه‌جویی در زمان و عدم محدودیت جغرافیایی در خرید است. شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا خرید آهن به صورت آنلاین در بین فعالان این حوزه به اندازه دیگر بازارهای آنلاین محبوبیت دارد یا نه؟ پاسخ این سوال بله است. خوشبختانه معاملات آنلاین آهن بسیاری از چالش‌های خرید و فروش سنتی را برطرف کرده و با ایجاد شرایطی برای خرید راحت و سریع آهن، با استقبال خوبی از سوی افراد مختلف مواجه شده است.



خرید اینترنتی آهن

همانطور که مشخص است در خرید و فروش آنلاین آهن افراد می‌توانند فقط از طریق چند کلیک ساده در بستر اینترنت محصول مورد نظر خود را سفارش دهند. در واقع در وب‌سایت فروشگاهی عرضه کننده مقاطع فولادی بعد از انتخاب کالای مورد نیاز و بررسی ویژگی و مشخصات آن، امکان درخواست اینترنتی وجود دارد. در این روش خرید، پرداخت هزینه به صورت آنلاین انجام می‌شود و بعد از آن کالای مد نظر در اولین فرصت به آدرس شما، ارسال خواهد شد.

خرید آنلاین آهن چه مزایا و معایبی دارد؟

با وجود پیشرفت تکنولوژی و آنلاین شدن بسیاری از کسب‌وکارها باز هم افرادی هستند که در مراجعه به فروشگاه‌های اینترنتی عرضه کننده کالاهای آهنی دچار تردید می‌شوند. شاید علت اصلی عدم اعتماد این افراد نداشتن اطلاعات کافی درباره مزایای خرید اینترنتی است. به همین خاطر در این بخش سعی داریم به مهم‌ترین مزایای خرید آهن به صورت آنلاین اشاره کنیم.

صرفه جویی در زمان

در روش خرید سنتی افراد باید به صورت حضوری به فروشگاه‌های عرضه کننده آهن‌آلات مراجعه کنند. بنابراین زمان زیادی از آنها اتلاف می‌شود. در حالی که در خرید آهن به صورت آنلاین تنها با چند کلیک ساده در محل کار یا منزل می‌توانند سفارش خود را درخواست دهند.

خرید بدون محدودیت جغرافیایی

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های خرید اینترنتی، برداشتن مرزها است. در واقع دیگر مانند روش خرید آهن به صورت سنتی محدودیت مکانی وجود ندارد. خریداران می‌توانند در هر مکانی از قیمت ‌روز میلگرد، تیرآهن، نبشی و دیگر مقاطع فولادی با خبر شوند و سفارش خود را ثبت کنند.

قیمت مناسب و معاملات با صرفه

با توجه به بازار رقابتی آنلاین بسیاری از سایت‌های فروش اینترنتی کالاهای خود را با قیمت مناسب ارائه می‌دهند. از طرفی به خاطر خرید مستقیم آهن و حذف واسطه‌ها معاملات در مقایسه با روش سنتی ارزان‌تر خواهند بود.

امکان مقایسه قیمت محصولات

یکی از مهم‌ترین مزایای خرید آهن به صورت آنلاین، امکان مقایسه قیمت است. در بستر اینترنت به راحتی می‌توان محصولات سایت‌های مختلف را از نظر قیمت و کیفیت با هم مقایسه کرد و با تصمیم‌گیری آزادانه بهترین محصول را سفارش داد.

تصمیم گیری راحت در خرید

در روش خرید آنلاین به اندازه کافی فرصت برای تصمیم‌گیری وجود دارد. زیرا افراد با خیال راحت می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز درباره محصولات تحقیق کنند و با دریافت مشاوره آنلاین رایگان از کارشناس فروش اطلاعات خود را بالا ببرند و بعد از آن تصمیم خود را برای خرید نهایی کنند.

ثبت سفارش و تحویل با سرعت بالا

در هنگام ثبت سفارش به صورت آنلاین دیگر مانند روش خرید آهن به صورت سنتی مشکل اتمام ساعت کاری شرکت وجود ندارد. در هر ساعت از شبانه‌روز و فقط با چند کلیک ساده بدون اینکه نیازی به هماهنگی‌های مختلف باشد، امکان ثبت سفارش وجود دارد. همچنین در اولین فرصت ممکن و بدون اتلاف وقت، محصولات به خریداران تحویل داده می‌شود. همچنین به راحتی می‌توانند وضعیت سفارش خود را پیگیری کنند.

دریافت پیش ‌فاکتور

در روش خرید آنلاین لزومی ندارد که افراد نگران دریافت پیش فاکتور باشند، زیرا در همان لحظه می‌توانند برای دریافت آن اقدام نمایند. البته باید توجه کرد که این پیش فاکتور با برگه خرید متفاوت است. در واقع بعد از واریز وجه به صورت کامل می‌توان فاکتور رسمی خرید را دریافت کرد.

بررسی دقیق مشخصات محصولات

یکی دیگر از مزایای خرید آهن به صورت آنلاین این است که تمام مشخصات و جزئیات لازم محصولات در سایت ذکر شده است. بنابراین خریداران می‌توانند با دقت کامل تمام آنها را مطالعه کنند و محصولات کارخانه های مختلف را با هم مقایسه کرده تا بتوانند با توجه به بودجه و سطح انتظارات خود محصول مناسب را سفارش دهند.

ضمانت اصالت کالا

به نظر برخی از افراد را یکی از معایب خرید آهن به صورت آنلاین، عدم امکان حضوری در فروشگاه و مشاهده محصولات از نزدیک است. با وجود سایت‌های اینترنتی معتبر برای این مسئله اصلاَ جای نگرانی وجود ندارد. زیرا سایت‌های فروش آنلاین آهن‌آلات اصالت کالای خود را تضمین می‌کنند و افراد با خیال راحت می‌توانند اقدام به ثبت سفارش کنند.

دریافت گزارش مربوطه

در خرید آهن به صورت آنلاین نگرانی برای دریافت گزارش اطلاعات فنی و تخصصی محصولات وجود نخواهد داشت. زیرا تمام اطلاعات لازم از جمله وزن بار، تاریخ سفارش، تاریخ دریافت، هزینه و ... به صورت گزارش به خریدار تحویل داده می‌شود.

نکات مهم و اساسی در خرید آهن به صورت آنلاین

در مورد مزایا و معایب خرید اینترنتی آهن صحبت کردیم. شاید پیش خود بپرسید که چطور می‌توان یک خرید حساب شده و مطمئن را تجربه کرد. با توجه به رشد روزافزون اینترنت، سایت‌های زیادی در زمینه فروش آنلاین آهن‌آلات فعالیت دارند. برای اینکه بتوانید فروشگاه اینترنتی قابل اعتماد خود را پیدا کنید، لازم است قبل از ثبت سفارش موارد زیر را مدنظر قرار دهید.

  • دارای نماد الکترونیکی اعتماد باشد
  • حتما از سایت‌های مطمئن و قابل اعتماد درخواست خود را سفارش دهید
  • تمام ویژگی‌ها و مشخصات مقاطع فولادی همچون سایز، وزن، کارخانه سازنده و نوع به طور دقیق نوشته شده باشند
  • در صورت نیاز به خریداران مشاوره و راهنمایی‌های لازم داده شود
  • دسترسی به قیمت به‌روز محصولات امکان‌پذیر باشد
  • نحوه پروسه خرید آنلاین به طور واضح بیان شده باشد

آهن استیل یکتا با داشتن کادری حرفه ای و متخصصین از مشاوره تا تحویل بار در مقصد مورد نظر شما و همراه شماست تا لذت خریدی آسوده را تجربه کنید.
شرکت آهن استیل با توجه به نیاز های مشتریان سعی بر تشکیل زیر مجموعه های خدمات رسان جهت تسهیل در امر خرید و فروش آهن آلات و فولاد های آلیاژی نموده است.
به دلیل تجربه و بیش از 15 سال سابقه در حوزه خرید و فروش آهن آلات با داشتن کادری مجرب ، حرفه ایی و تخصصی و مشتریان ارزشمندی که در سراسر کشور در کنار این مجموعه هستند ،ارائه گواهی های مختلف و امکان بازدید قبل از خرید ، مواردی است که ما را معتبر و قابل اعتماد ساخته است .
به علت نوسانات نرخ ارز قیمت ها ممکن است در ساعت و یا در روز تغییر کند ولی در شرایط با ثبات بازار اعتبار پیش فاکتور تا پایان تایم اداری همان روز میباشد و در زمان نوسانات در لحظه واریزی نیاز به اخذ تایید مجدد میباشد.


لینک خبر

راهنمای خرید تیرآهن

روش های خرید تیرآهن

  • بورس کالا
  • خرید از کارخانه ها
  • خرید از آهن فروشان سنتی
  • خرید آنلاین آهن

در ادامه هرکدام از روش ها توضیح داده شده‌اند.

خرید تیرآهن از بورس کالا

خرید از بورس کالا نیازمند شرایط ویژه ای است، همچنین خرید تنها در تناژهای بالا صورت می‌گیرد.


روش های خرید تیرآهن

  • بورس کالا
  • خرید از کارخانه ها
  • خرید از آهن فروشان سنتی
  • خرید آنلاین آهن

در ادامه هرکدام از روش ها توضیح داده شده‌اند.

خرید تیرآهن از بورس کالا

خرید از بورس کالا نیازمند شرایط ویژه ای است، همچنین خرید تنها در تناژهای بالا صورت می‌گیرد.

خرید تیرآهن از کارخانه

کارخانه‌ها معمولا تنها در بورس کالا عرضه می‌کنند و اگر کارخانه‌ای هم فروش مستقیم داشته باشد، در تمام طول سال فروش ندارد و ممکن است در زمانی که شما نیازمند به خرید تیرآهن هستید، کارخانه ها عرضه‌ای نداشته باشند.

خرید تیرآهن از بازار آهن فروشان

امکان خرید از آهن فروشان سنتی همیشه وجود دارد. اما واسطه ها در این نوع خرید بیشتر بوده و ممکن است قیمتی بالاتر از ارزش واقعی تیرآهن مورد نظر خود را مجبور شوید که بپردازید. از سویی دیگر حتما قبل از خرید، درباره آهن فروشی مورد نظر تحقیق کنید، چون اگر مشکلی در بار نهایی وجود داشته باشد، امکان بازگشت کالا وجود ندارد. همچنین پیگیری سفارشات در هنگام بارگیری و حمل و نقل کمتر در میان آهن فروشان سنتی دیده می‌شود.

خرید آنلاین تیرآهن

در خرید آنلاین تیرآهن، قیمت ها از ابتدا شفاف در سایت قرار دارد و شما حتی می‌توانید به آرشیو قیمت تیرآهن نیز دسترسی داشته باشید. برای مثال در اینجا می‌توانید قیمت تیرآهن اصفهان را به همراه آرشیو قیمتی آن در آهن استیل یکتا مشاهده کنید. علاوه بر این اگر در خرید تیرآهن مناسب با پروژه خود شک دارید، می‌توانید به صورت رایگان با مشاوران حوزه فولاد مشورت کنید. برای مثال همین حالا می‌توانید گوشی تلفن خود را بردارید و با شماره 54071_021 تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان آهن استیل یکتا بهره مند شوید.

مورد دیگری که در خرید آنلاین آهن آلات می‌بینیم، امکان بازگشت و اصلاح کالایی است که مشتری از آن رضایت ندارد. همین مسئله مهم ترین دلیلی است که می‌تواند یک تجربه خرید مطمئن را برای خریدار رقم بزند.

نکات مهم خرید تیرآهن

  • ابتدا باید نوع تیرآهن مورد نیاز و مشخصات آن مانند نوع، استاندارد، سایز و … را مشخص کنیم تا متحمل خسارات ناشی از خرید اشتباه نشویم.
  • با کارشناس در مورد نیاز و محصولات موجود مشاوره کنیم.
  • تیرآهن در کارخانه به صورت وزنی و کیلوگرم فروخته میشود ولی در بازار به صورت شاخه ای به خرید و فروش میرسد.
  • در هنگام تحویل بار آن را کاملا بررسی کنیم.
  • تعداد شاخه و وزن تیرآهن ها را کنترل کنیم.

با توجه به اهمیت کیفیت تیر آهن پیشنهاد می شود از مراکز و بازرگانی های معتبر خرید کنید.

خرید تیرآهن از آهن استیل یکتا

برای خرید تیرآهن از آهن استیل یکتا، کافیست سفارش خود را ثبت کرده و یک پیش فاکتور دریافت کنید. از همان ابتدا هزینه انبارداری، حمل و نقل و زمان تحویل بار مشخص است. پروسه حمل و نقل و بارگیری برعهده آهن استیل یکتا است و هماهنگی‌ها و پیگیری‌های لازم توسط کارشناس فروش انجام می‌گیرد. در نهایت پس از تحویل بار در زمان تعیین شده، مابغی مبلغ قرارداد توسط مشتری پرداخت می‌شود و معامله به اتمام می‌رسد.

تیرآهن های موجود در بازار ایران چه انواعی دارند؟

در بازار ایران تیرآهن به هرچهار صورت IPE، IPB، INP و CPE یافت می‌شود. اما به صورت عمومی وقتی در بازار از اصطلاح تیرآهن استفاده می‌کنند، منظور تیرآهن IPE است.

برترین تولیدکنندگان تیرآهن در ایران چه کارخانه‌هایی هستند؟

کارخانه های زیادی در ایران تیرآهن تولید می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به ذوب آهن اصفهان، فایکو، آرین فولاد، یزد، اهواز و ... اشاره کرد.

باکیفیت ترین تیرآهن در ایران برای کدام کارخانه است؟

باکیفیت ترین تیرآهن که طبق جدول اشتال تولید می‌شود، تیرآهن ذوب آهن اصفهان است. بعد از آن باکیفیت ترین تیرآهن ایرانی را فایکو تولید می‌کند.

تیرآهن های وارداتی در ایران برای کدام کشورها هستند؟

تیرآهن های خارجی در ایران معمولا از کشور ترکیه، روسیه و کره وارد می‌شوند و وزن‌هایی مطابق جدول اشتال دارند.

از چه طریق می‌توان تیرآهن خرید؟

به چهار روش خرید از بورس کالا، خرید از کارخانه ها، خرید از آهن فروشان سنتی و خرید آنلاین آهن می‌توان تیرآهن خرید، که هرکدام در بالا به طور کامل توضیح داده شده‌اند.

افزایش تولید و کاهش قیمت فولاد

رشد تولید سنگ آهن

یک موسسه مطالعاتی، تجربه شرایط متفاوتی را برای بازار سنگ‌آهن طی سال‌های آینده، پیش‌بینی کرد. مرکز مطالعاتی «فیچ»، تولید سنگ‌آهن در جهان در سال‌های پیش رو را همراه با رشد دانست و اعلام کرد، این روند افزایشی تولید تا انتهای سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت و از آن‌پس و تا انتهای دهه جاری میلادی، افت نرخ رشد سالانه تولید در بازار رخ خواهد داد.


رشد تولید سنگ آهن

یک موسسه مطالعاتی، تجربه شرایط متفاوتی را برای بازار سنگ‌آهن طی سال‌های آینده، پیش‌بینی کرد. مرکز مطالعاتی «فیچ»، تولید سنگ‌آهن در جهان در سال‌های پیش رو را همراه با رشد دانست و اعلام کرد، این روند افزایشی تولید تا انتهای سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت و از آن‌پس و تا انتهای دهه جاری میلادی، افت نرخ رشد سالانه تولید در بازار رخ خواهد داد.

پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد تولید سنگ‌آهن در فاصله سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ به ۳.۵ درصد برسد، این در حالی است که طی پنج سال قبل تولید این محصول ارزشمند معدنی با افت ۲.۳ درصدی همراه بود و همین روند کاهشی تولید هم به رشد قیمت سنگ‌آهن در بازار دامن زده بود.

تولید سنگ‌آهن

براساس برآوردهای صورت گرفته، پیش بینی می شود تولید سنگ‌آهن در دنیا در سال ۲۰۲۵ به مرز ۱.۰۷ میلیارد تن برسد. بیشترین رشد تولید در استرالیا و برزیل ثبت خواهد شد، ولی بدون شک، بعد از سال ۲۰۲۵ بازهم کاهش تولید را تجربه خواهیم کرد. نرخ رشد تولید در استرالیا در بازه مورد مطالعه ۱.۸ درصد و در برزیل ۲.۲ درصد پیش‌بینی شده است. انتظار می‌رود، تولید سنگ‌آهن در معادن چین طی بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ بین دو تا سه درصد افزایش یابد که می‌تواند در تأمین نیاز صنعت فولاد این کشور تأثیر زیادی برجای بگذارد. «فیچ» نرخ رشد تولید در فاصله سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ را برابر با ۱.۸ درصد پیش‌بینی کرده است.

روند نزولی قیمت سنگ‌آهن

موسسه مطالعاتی فیچ با اشاره به این مطلب که اغلب شرکت‌های معدنی، سود حاصل از فروش محصولاتشان با قیمت بالا در سال‌های اخیر را برای توسعه معادن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ادامه داد: «ظرفیت تولید افزایش می‌یابد و رکود تورمی در بازار سنگ‌آهن به پایان می‌رسد. هم‌اکنون، قیمت هر تن سنگ‌آهن در بازارهای جهانی بالغ‌بر ۲۱۴ دلار است درحالی‌که در سال ۲۰۱۵ هر تن سنگ‌آهن تنها با قیمت ۵۵ دلار به فروش می‌رسید. انتظار می‌رود، رشد تولید باعث شود تا قیمت سنگ‌آهن در دنیا بازهم، روند کاهشی داشته باشد.

قیمت شمش

در ابتدای این هفته قیمت شمش فولاد در بازارهای منطقه با کاهش همراه شد و تنها در بازار چین شاهد رشد قیمت شمش فولاد بودیم. گفته می شود قیمت مواد اولیه تولید از جمله عوامل مهم و اثرگذار بر قیمت شمش فولاد است. به گزارش دنیای معدن، قیمت شمش فولاد ابتدای هفته جاری در بازار آسیا با کاهش ۱۲ دلاری قیمت همراه بود و از ۶۹۰ دلار بر هر تن به ۶۷۸ دلار رسید. همچنین قیمت شمش فولاد در بازار ترکیه نیز از ۶۳۳ دلار برهرتن سی اف آر به ۶۲۵ دلار بر هر تن رسید و ۸ دلار ارزانتر شد. در بازار دریای سیاه نیز هرتن فولاد از ۶۱۰ دلار قیمت گذاری انجام شده در هفته پیش به ۵۹۵ دلار برهرتن رسید و ۱۵ دلار ریزش قیمتی را تجربه کرد. اما در این میان تنها بازار داخلی چین بود که در ابتدای این هفته شاهد افزایش قیمت شمش فولاد بود و از ۶۶۶ دلار بر هر تن هفته گذشته با رشد ۱۱ دلاری قیمت به ۶۷۷ دلار برهرتن قیمت گذاری شد. به گفته فعالان بازار شمش فولاد، تغییرات قیمتی در این زمینه تحت تاثیر قیمت قراضه است که باید دید در روزهای آتی چه اتفاقی برای آن رخ خواهد داد؟ افزایش یا کاهش قیمت قراضه در کنار سنگ آهن، همچنین میزان هزینه های حمل و نقل شمش فولاد موجب شده تا بازار تحت تاثیر این موارد قرار گیرد.

کاهش قیمت فولاد

در روز گذشته نرخ ارز از روند نزولی خارج شد و دلار روی قیمت ۲۷ هزار و ۲۸۰تومان معامله میشد، بازارآهن اما همچنان رو به سوی کاهشی شدن قیمت ها دارد. در روز گذشته تحت سخت گیری ها و فشارهای وزارت صمت عرضه خوب شمش صورت پذیرفت، که نسبت به هفته ی پیشین ۹ درصد کاهش قیمتی داشت، که می توان اظهار داشت همین کاهش قیمتی، عرضه های مقاطع طویل در بورس کالا را در روز جاری تحت تاثیر قرار خواهد داد و بعید نیست حجم قابل توجهی از عرضه ها با استقبال خوبی رو به رو نشوند.

شایان ذکر است قیمت های جهانی سنگ آهن نیز دوباره به خط حمایتی ۱۵۰ دلار نزدیک شده و احتمال دارد که در روزهای آتی نیز شاهد ادامه اصلاح قیمت های جهانی باشیم.بر اساس اخبار جاری و بررسی شرایط کنونی می توان اظهار داشت که اصلاح قیمت ها حداقل تا پایان هفته ی جاری ادامه یابد اما از روز پنج شنبه قیمت ها به سوی ثبات نسبی تمایل بیشتری پیدا کند. شاید بتوان با قطعیت اظهار داشت در حال حاضر بهترین زمان است که مصرف کننده نسبت به خرید خود اقدام نماید چرا که قیمت آهن و فولاد ذاتا به اصلاح قیمتی تمایل نشان نمی دهد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید :

کنترل نرخ ارز و کاهش قیمت آهن

البته این مساله نیز حائز اهمیت است که سیاستهای جدید دولت سیزدهم در وزارت صمت ، موضوع تقاضا و بورس کالا عوامل موثر بر صنعت فولاد کشور هستند و این عوامل در ایجاد فضای مناسب برای تولید محصولات فولادی و کاهش قیمت بسیار اثر گذار است.

با بررسی قیمت روزانه آهن آلات مشاهده می شود، قیمت میلگرد در اکثر مبادی فروش کاهش داشته و دو شرکت نیز ثبات قیمتی را لحاظ کرده اند.بازار نبشی و ناودانی نیز دستخوش تغییراتی بود چرا که نیمی از شرکت های تولید کننده قیمت نبشی و قیمت ناودانی را کاهش دادند و نیمی دیگر ثبات قیمتی را لحاظ کردند.

بازار تیرآهن در اکثر محصولات کاهش قیمتی را اعمال کرد اما برخی از محصولات نیز ثبات قیمت تیرآهن را اعلام کردند. بازار پروفیل کاهش شدیدی قیمت پروفیل را به نمایش گذاشت و اغلب فروشندگان کاهش قیمتی تا ۶۰۰ تومان را نیز اعمال کردند.

آخرین اخبار افزایش قیمت آهن و فولاد

نباید افزایش قیمت داشته باشیم

رئیس اتحادیه فولاد درباره افزایش قیمت فولاد در آینده اینطور توضیح داد: با توجه به شرایط و میزان تولیدی که در کشور داریم، نباید افزایش قیمت و کمبود داشته باشیم. حدود ۱۰میلیون تن، مازاد تولید داریم که برای صادرات است.


حمیدرضا رستگارپور با حضور در یک برنامه تلویزیونی ضمن توضیح در خصوص انواع تولیدات آهن و فولاد در ایران و مصارف داخلی و خارجی آن درباره تلاش اوایل هفته برای افزایش قیمت فولاد، گفت: با توجه به مصرف فولاد بر اساس سال‌های گذشته و رکودی که در ساخت و ساز صورت گرفته؛ بعید است که بازار کشش افزایش قیمت را داشته باشد. باید مراقب باشیم قیمت حال حاضر را کنترل کنیم و نگذاریم گرانی آهن و فولاد بر دیگر صنایع اثر بگذارد؛ چرا که آهن و فولاد در بیشتر صنایع مصرف دارد. بازار سازی کاذب باعث می‌شود سودجویان شروع به خرید این دو کالا کنند و تعادل بازار به هم بریزد.وی در خصوص نوع تولید در صنایع آهن و فولاد اظهار کرد: بیشترین تولید مربوط به میلگرد و تیرآهن ساختمانی است. در ضمن، منابع ملی ما در خدمت تولید آهن و فولاد بوده و این حق مردم است که با قیمت منصفانه این‌ها را خرید کنند.

بیشترین صادرات سنگ آهن در حوزه فولاد

رئیس اتحادیه فولاد در خصوص نوع صادرات، اینطور تشریح کرد: بیشترین صادرات مربوط به سنگ آهن و در حوزه فولاد هم، میلگرد بوده است. (جهت مشاهده قیمت میلگرد کلیک کنید) بزرگترین وارد کننده سنگ ‌آهن هم چین است. ایران دهمین کشور تولید کننده آهن و فولاد است که این باید با برنامه‌ریزی رشد پیدا کند و تا سال ۱۴۰۴ به تولید ۵۴ میلیون تن تولید برسیم. بخشی از این تولید برای مصارف داخلی و بخشی هم برای صادرات در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه و در خصوص تنظیم بازار خاطر نشان کرد: تلاش ما این است که تمام زنجیره فولادی، بر اساس ضابطه و مسئولیتی که برای‌شان تعریف شده، از تولید تا توزیع نقش خود را به درستی ایفا کنند. بخش توزیع که ما هستیم برای تنظیم بازار و جلوگیری از ایجاد بازار کاذب، واقعا به کمک و همکاری بخش‌های دیگر، نیاز دارد. البته تا کنون هم همکاری خوبی صورت گرفته است.

قیمت ورق

رستگارپور درباره تولید ورق فولاد و پروفیل در ایران و مصارف آن، افزود: ما تولید ورق فولاد داریم و بیشتر مصرف خودروسازهای داخلی از همین ورق تولید داخل است. (جهت مشاهده قیمت ورق سیاه کلیک کنید) در بحث آهن و فولاد اگر همه ضابطه‌مند عمل کنند و مسیر توزیع درست صورت گیرد، کمبودی نداریم. پروفیل هم در ساختمان‌ سازی و صنایع پایین دست کاربرد دارد. قطعا با حمایت دولت سیزدهم به تنظیم بازار واقعی خواهیم رسید.

کنترل صادرات مواد

وی در خصوص منابع طبیعی و مدیریت آن‌ها و کنترل صادرات مواد خام، بیان کرد: منابع طبیعی تجدیدناپذیر است و مقام معظم رهبری همواره به اشتغال‌زایی و تولید داخل تأکید داشته‌اند. بنابراین باید به این بخش که اشتغال‌زایی فراوانی دارد، توجه ویژه صورت گیرد تا از خام فروشی جلوگیری شود. در این راستا باید از کمیت به کیفیت برسیم. فولاد از کالاهای استراتژیک دنیا است و در تمام صنایع کاربرد دارد. این صنعت ارزآوری خوبی دارد و باید به سمت جلوگیری از خام‌فروشی حرکت کنیم.

وضعیت تولیدات فولادی در منطقه

رستگارپور درخصوص وضعیت تولیدات فولادی در منطقه افزود: برای تولید و با توجه به وجود کارخانه‌های تولید آهن در نقاط مختلف کشور، تمام ظرفیت موجود به کار گرفته نشده است. یکی از سیاست‌های کشورهای هم‌جوار، وضع کردن تعرفه‌های خاص بر تولیدات ما است تا نتوانیم این تولیدات را به آن‌ها بفروشیم و مجبور به فروش مواد خام شویم. البته در منطقه هم برای تولیدات ما رقیبی وجود ندارد. اگر توجه ویژه به منابع داخلی ما باشد؛ حتما می‌توانیم فروش نفت را کنار بگذاریم و روی تولیدات آهن و فولاد حساب کنیم.

کنترل بازار

این عضو اتحادیه فولاد در خصوص کنترل بازار افزود: بارها این نکته را متذکر شده‌ایم که مسیر توزیع کالا باید توزیعی و با حضور اتحادیه‌ها باشد. چون آن‌ها در بازار هستند و این کنترل به صورت مویرگی صورت می‌گیرد.

مشکلات حوزه تولید

رستگارپور در پایان درباره مشکلات حوزه تولید خاطر نشان کرد: احداث کارخانه‌های آهن و فولاد در مناطقی بوده که از نظر آمایش سرزمینی توجیهی نداشته است و باید برای مصرف زیاد این صنعت از آب، فکر اساسی شود و آب‌های بازیافتی به جای آب رودخانه‌ها در این صنعت مصرف شود.

لوله داربستی چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟

لوله داربستی چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟

لوله داربستی چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟

لوله داربستی چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟

123